Myter om håret.

åh vad det har varit skönt idag, och för en gångs skull är jag också ledig en sån här toppen dag ! kan man chansa på at det har varit 27 i solen kanske?:) nu hettar det härligt på kroppen och en gyllenbrun ton börjar skådas, underbart !

men nu sitter jag faktiskt här och klickar runt lite! .. och för inte så längesen hittade jag ett par hårmyter som är ganska roligt, jag tänkte faktiskt att jag skulle dela med mig och även skriva mina egna svar om myterna, så enjoy!

 


Myt 1: "Citron bleker håret"

veckorevyn säger:

- Sant. Men eftersom det krävs 
upprepade behandlingar med
citronsaft är det också en uttorkande
metod. Ju oftare du bleker håret med
citron – desto mer slitage.

jag säger: syran i citronen har en bleknande effekt,
och ja, det sliter, såklart(!) men det blir inte såå slitet
och med en skysst inpackning är problemet löst.
men oftast använder man citron för att få den där
somrigt blekta/glansiga locken..

Myt 2: "Blonderat hår som blivit grönt
av poolvatten kan återfå sin färg med hjälp av tomat "

veckorevyn säger:
- Tomat? Det har jag aldrig hört.
Däremot skulle askorbinsyra eventuellt
kunna neutralisera färgen, det hittar
du i en vanlig matbutik. Men glöm
silverschampo, det biter inte på grönt hår

Jag säger: ja till askorbinsyra, men leta hellre efter
ett djuprengörande schampoo med askorbinsyra i!
däremot finns askorbinsyra i TOMATketchup.
och nej, inte silverschampoo, det gör bara saken värre!


Myt 3: "Hårinpackningen verkar bättre
om man låter den sitta i håret längre än
vad det står på förpackningen"

veckorevyn säger:
- Tveksamt. Visst kan man ha i den längre
men det är alltid bäst att följa råden och
anvisningarna på förpackningen.
Däremot verkar inpackningar bättre om du
virar en varm handduk kring håret

jag säger: nej, inpackningen verkar så länge den är "blöt"
då suger håret fortfarande upp näringen och på så sett
verkar den bättre. däremot är det bra att virra någonting runt,
värme gör att håret absorberar näringen fortare.

Myt 4: "Utväxten blir råttfärgad eftersom hårets
naturliga färg har blivit förstörd av kemikalier från
färg eller toning"

Veckorevyn säger:
- Falskt. Utväxten ser råttfärgad ut eftersom den
inte har blivit blekt av solen. Och eftersom den inte
hunnit få några naturliga färgskiftningar känns den
grå, trist och matt.

Jag säger: då du har färgat håret i en färg du troligtvis
trivs med, är det lätt att utväxten ser råttfärgad ocg trist ut,
råttfärgen är ju trots allt den vanligaste naturliga..

Myt 5: "Hår mår alltid bäst av att självtorka"

Veckorevyn säger:
- Ja och nej. Stylingapparater sliter visserligen
på håret men det finns bra produkter som skyddar
håret mot värme. Oftast behöver också hår lite styling
för att se bra ut. Svagare värme på termostaten är
alltid bäst!

jag säger: jo.. håret mår bäst av att självtorka, men
däremot är ju inte alltid ett helt friskt hår det snyggaste,
det ska ju vara lagom slitet, det är dessutom lättare att
styla då ;)

Myt 6: "Slitna hårtoppar beror bara på slitage från
värmeprodukter"

Veckorevyn säger:
- Falskt. Man kan få kluvna hårtoppar trots att man
inte stylar håret med värme. Men slitaget går i regel
snabbare med hjälp av värmetänger och locktängar.

jag säger: ja det är sant som dom säger,
håret slits av det mesta, värme,kyla,vatten,sol osv osv..

men en härlig hårolja kan förhindra att topparna klyver sig mer.

Myt 7: "Dyrare schampon är alltid bättre än billiga"

Veckorevyn säger:
- Sant. Schampon som säljs hos frisörer innehåller
bättre ingredienser och det är lättare att hitta en
produkt som verkligen är anpassat efter ens eget hår.

jag säger: sant! billiga schampoon är tillverkade
på syntetiska varor, dvs. dåliga sillikoner vilket inte är bra för håret.

Myt 8: "Man ska alltid ha produkter med UV-skydd"

Veckorevyn säger:
- Kanske om man är ute mycket i solen. I Sverige får
vi ju inte så mycket sol, men har du slitet hår och åker
utomlands är det absolut en bra idé.

jag säger: satsa på produkter rikligt med proteiner (tex. amino acids),
det är vad håret behöver för att skydda från sol, men
självklart UV-skydd är ett + !

Myt 9: "Håret växer snabbare om man klipper det
oftare"

Veckorevyn säger:
- Falskt. Tumregeln om att man ska klippa sig var 6:e
vecka är ett klassiskt knep för herrfrisyrer, där målet
är att bibehålla samma längd hela tiden. Om du vill
spara ut ditt hår räcker det om du klipper dig var 10:e
vecka, vill du behålla din nuvarande längd är ungefär

var 8:e vecka lagom
Jag säger : ja det är falskt, däremot om du ska spara
till långt hår, bör du ändå klippa sig med jämna mellanrum
då topparna blir kluvna och fortsätter äta upp stråt, upplevs
det som att håret inte växer, men även här behövs en skysst inpackning

emellan klippningarna.

Myt 10: "Håret växer mer på sommaren"

Veckorevyn säger:
- Ja, det brukar heta så. Jag tror att håret växer mer
när man mår bättre. På sommaren är de flesta mer
välmående än resten av året, solen skiner och man
har semester. När man mår sämre så upplever också
många att hårets kvalitet blir sämre.

jag säger: håret växer i regel 1cm i månaden, däremot
påverkas det av blodcirkulationen som ökar i värme,
och det är det som händer på sommaren..
däremot växer håret ut friskare om man mår bra,
och självklart tvärt om.. mår man dåligt syns det på håret, det har en

förmåga att se slitet och glanslöst ut..

 

Här hittade jag myterna, så tack veckorevyn för lånet ;)

 

<3


Comments
Postat av: cilla

intressant

2011-06-07 @ 14:53:26
URL: http://cillnius.blogg.se/cillirill

Skriv gärna du med!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0